Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki w Krzeszowicach
Innowacja programowo – metodyczna z wychowania fizycznego:
GEOCACHING – RUCH, ZDROWIE, WIEDZA
Autor: mgr Jacek Banach
Założenia innowacji
Geocaching jest to nowa forma aktywności ruchowej oparta na wykorzystaniu przez ucznia urządzeń technologii lokalizującej – GPS i wykorzystanie jej do zajęć sportowo rekreacyjnych w terenie. Geocaching polega na poruszaniu się w terenie w celu lokalizacji i odnalezienia skrytek geocache nazywanych popularnie skarbami, skrytkami lub keszami. Można wykorzystywać do tego dostępne wśród młodzieży telefony komórkowe, które w połączeniu z prostym oprogramowaniem – aplikacja C:Geo stają się doskonałym narzędziem dla wychowania fizycznego i kształcenia umysłowego. Gra ta zachęca do aktywności fizycznej, poznawania nowych miejsc i ludzi, zaznajamia z historią i przyrodą. Skrytki istniejące w terenie są świetnym sposobem na promocję najwartościowszych elementów środowiska lokalnego. Geocaching rozwija się dynamicznie od 2000 roku i uprawia go około 5 milionów ludzi na całym świecie.
Współcześnie brak ruchu stanowi duży problem społeczeństw wysoko rozwiniętych. W geocachingu mogą brać udział osoby o bardzo zróżnicowanym poziomie sprawności, różnym wieku i płci. To powoduje, że ten sport może stać się propozycją wzmożenia i uzupełnienia aktywności ruchowej dla każdej osoby. Geocaching może stać się obok innych tradycyjnych aktywności sportowo- rekreacyjnych receptą na całożyciową aktywność fizyczną, co nie pozostaje bez znaczenia jeżeli chodzi o stan zdrowia indywidualnego i społecznego. Aktywności tej towarzyszy zawsze ruch na świeżym powietrzu, poznaje się nowe miejsca i poszerza się wiedzę ogólną. Wielkość wysiłku fizycznego i zaangażowania można dowolnie regulować poprzez wybieranie specyficznych odmian tej terenowej zabawy. Geocaching jest rodzajem aktywności, który łatwo jest połączyć z innymi formami aktywnego wypoczynku takimi jak turystyka, kolarstwo, kajakarstwo, wspinaczka, nordic-walking, terenowy trening biegowy.
Geocaching doskonale wpisuje się w treści nowej podstawy programowej dla III i IV etapu kształcenia, która mówi że uczeń posada umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno –komunikacyjnymi. Ważnym zadaniem szkoły na III i IV etapie edukacyjnym jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym. Geocaching wyzwala aktywność fizyczną, intelektualną i poznawczą. Zajęcia są bezpieczne, obowiązuje kodeks honorowy geocachingu, wpisy na stronie geocaching.com są moderowane. Uczeń i nauczyciel może działać kreatywnie i jest wiele sposobów na ciekawe rozwiązania metodyczne w ramach prowadzonych zajęć.
Geocaching jest szansą na ciekawe i innowacyjne prowadzenie zajęć wychowania fizycznego. To poszerzenie oferty z tego przedmiotu o nową formą aktywności ruchowej opartą na wykorzystanie najnowszej technologii komunikacyjnej. Powinno to spowodować większe zaciekawienie i zainteresowanie młodzieży tą formą aktywności co może doprowadzić do większego udziału młodych ludzi w wysiłku na świeżym powietrzu, w terenie, przeciwdziałać chorobom cywilizacyjnym i wpłynąć na stan zdrowia młodych ludzi.
Celem jest Uatrakcyjnienie zajęć i poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły z wychowania fizycznego poprzez zapoznanie uczniów z geocachingiem i jego różnorodnymi odmianami. To zachęcenie młodych ludzi do aktywności fizycznej poprzez wykorzystanie najnowszych technologii informacyjnych, wykorzystanie geocachingu do wyzwolenia u uczniów aktywności fizycznej, intelektualnej i poznawczej oraz upowszechnianie geocachingu jako nowej formy rekreacyjnej i sportu całego życia. Celem jest też dbałość o zdrowie rozumiana jako profilaktyka chorób cywilizacyjnych wynikająca z ruchu na świeżym powietrzu.
Zajęcia realizowane będą w oparciu o posiadany przez szkołę i uczniów sprzęt nawigacyjny z bezpłatnymi aplikacjami do prowadzenia rajdów terenowych – telefony komórkowe, tablety itp.
Do zajęć potrzebne będą materiały do założenia skrzynek dydaktycznych, dostęp do strony geocaching.com przez łącze WiFi /wykorzystanie szkolnego internetu/ oraz materiały dydaktyczne, instrukcje itp. które będą zamieszczane na stronie internetowej założonej na potrzeby innowacji. Finansowanie innowacji pochodzi z Partnerskiego Projektu programu Comenius „Uczenie się przez całe życie” (nr 2013-1-TR1-COM06-48404 5), tytuł projektu: „PromotingHealtyLifestyle with InnovativePhysicalEducationin School”(Promowanie zdrowego stylu życia w połączeniu z nowościami nauki wychowania fizycznego w szkole), do którego przystąpiła nasza szkoła 01 sierpnia 2013 r.
Do przekazywania i zdobywania wiadomości zostaną wykorzystane metody: audiowizualne i słowne.
Do kształtowania postaw uczniów zostaną zastosowane metody: wpływu osobistego wychowawcy, wpływu sytuacyjnego i wpływu społecznego.
W prowadzeniu zajęć w rajdach terenowych zastosowana zostanie metoda gry dydaktycznej gdzie uczeń zbiera potrzebne informacje /internet/, pokonuje trudności /porusza się w terenie/, rozwiązuje problemy, weryfikuje wyniki, opracowuje strategię, szuka rozwiązań /odnajduje skrytkę/ współpracuje z kolegami w zespole. W metodzie gry dydaktycznej nauczyciel pilnuje przestrzegania reguł i jest arbitrem.
EwaluacjaEwEwaluacja zostanie przeprowadzona za pomocą ankiety, arkusza zdań niedokończonych oraz obserwacji uczestniczącej. Zebrane informacje zostaną poddane badaniu ilościowemu i jakościowemu. Analiza jakościowa obejmować będzie pytania otwarte w arkuszu zdań niedokończonych oraz wnioski z obserwacji uczestniczącej. Analiza ilościowa będzie dotyczyć pytań zamkniętych ankiety. Subiektywne wypowiedzi, opinie oraz oceny uczestników zajęć będą miały istotne znaczenia ewaluacyjne dla prowadzącego zajęcia.
Spodziewane efekty to:
- poszerzenie oferty edukacyjnej szkoły z zakresu wychowania fizycznego
- zainteresowanie uczniów nową formą rekreacji odbywającą się w terenie
- przeszkolenie uczniów i zapoznanie ich z zasadami geocachingu i wykorzystaniem GPS w kulturze fizycznej
- nabycie umiejętności brania aktywnego udziału z grach terenowychzałożenie skrzynek dydaktycznych na potrzeby innowacji i zarejestrowanie ich nageocaching.com
- wyposażenie szkoły w niezbędne urządzenia i materiały konieczne do zajęć i sfinansowanie ich zakupu z środków Programu Comeniuswskazanie i wykorzystanie technologii informatycznej – aplikacja C:geo do wzmożenia aktywności fizycznej dzieci i młodzieży
- zaszczepienie zamiłowania do geocachingu jako do aktywności fizycznej całego życia
- założenie przez uczniów własnych kont na geocaching.com i samodzielne znajdywanie i zakładanie własnych skrzynek różnych typów
- założenie przy Szkolnym Klubie Sportowym aktywnej sekcji geocacherów
- zorganizowanie szkolnych zawodów w geocachingu
- zorganizowanie zawodów międzyszkolnych w geocachingu
- zaprezentowanie działań związanych z tą innowacją na międzynarodowym forum, na konferencji w ramach Programu Comenius
- popularyzacja aplikacji informacyjnych sprzyjających aktywności ruchowej wśród społeczności szkolnej