Liceum Ogólnokształcące im. T. Kościuszki w Krzeszowicach
Innowacja programowo – metodyczna z wychowania fizycznego:
„Igrzyska olimpijskie – tradycja i współczesność”
Autor: mgr Jacek Banach
Założenia innowacji
Innowacja polega na wprowadzeniu do programu „Program nauczania wychowania fizycznego w trzyletnim Liceum w Krzeszowicach ”
treści z programu „Igrzyska olimpijskie – tradycja i współczesność” obejmujące zajęcia z atletyki starożytnej i tradycji starożytnych igrzysk olimpijskich oraz zagadnień nawiązujących do aktualnych wydarzeń w ruchu olimpijskiego oraz osiągnięć polskich olimpijczyków. Innowacja przedstawia też nowe narzędzie edukacyjne do wychowania fizycznego – edukacyjne gry planszowe, wykonane przez autora innowacji, których celem jest zaciekawienie i zainteresowanie ucznia treściami programu.
Igrzyska olimpijskie są nie tylko niedościgłym wzorem rywalizacji sportowej, ale też oddziałują przez cały czas swojego istnienia w sferze wartości intelektualnych, etycznych i estetycznych. Sięgnięcie do ideałów wywodzących się z greckiej Olimpii na potrzeby edukacji wydaje się być szczególnie ważne dzisiaj, kiedy coraz częściej odchodzi się od głęboko humanistycznej roli sportu w szeroko pojętej rywalizacji międzyludzkiej na rzecz powszechnej komercjalizacji zjawiska współzawodniczenia. Nie sposób też pominąć znaczenia wychowawczej roli igrzysk, związanej z przestrzeganiem zasad fair play. Staje się to tym ważniejsze, że współbrzmi to z filozofią kalokagathos, czyli dążeniem do zrównoważonej doskonałości w sferze intelektualnej i fizycznej.
„Igrzyska olimpijskie – tradycja i współczesność” to program sięgający do korzeni tradycji współzawodnictwa olimpijskiego. Obejmuje on zapoznanie uczniów z takimi dyscyplinami odbywającymi się w starożytności jak różne rodzaje biegów i pięć dyscyplin pentatlonu. Akcentuje naśladowanie antycznych wzorów jakie wypracowano w ponad tysiącletniej historii igrzysk. Jest to cykl zajęć odbywających się corocznie w szkole według schematu i reguł podobnych do tych obowiązujących w czasach starożytnych. Najistotniejszym elementem programu jest zorganizowanie i przeprowadzenie zawodów pod nazwą „Starożytne igrzyska olimpijskie w szkole”, które mają być podsumowaniem całości zajęć. Pozwalają one młodzieży na kontynuowanie antycznych zmagań olimpijskich i poczucie więzi z ich starożytna tradycją.
Program nadaje się ona do kształtowania postaw uczniów wymienionych w ogólnej podstawie programowej dla III i IV etapu edukacji: uczciwość, szacunek dla innych, ciekawość poznawcza, gotowość do uczestnictwa w kulturze, poszanowanie innych kultur i tradycji. Wpisuje się również w działania szkoły mające na celu zapobieganie wszelkiej dyskryminacji ponieważ dotyczy igrzysk starożytnych, które były wyłącznie domeną mężczyzn a program może być realizowany zarówno przez uczniów jak i uczennice.
W programie uwzględniono zalecenia nowej podstawy programowej mówiącej że „do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego na wszystkich przedmiotach należy umiejętność sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno-komunikacyjnymi, umiejętność wyszukiwania, porządkowania i wykorzystania informacji z różnych źródeł z zastosowaniem tych technologii”.
Celem zajęć jest: upowszechnianie idei olimpijskiej i rywalizacji sportowej w oparciu o wzory antyczne, upowszechnienie wiedzy o sukcesach polskich olimpijczyków i ich wkładzie w rozwój sportu w Polsce, promowanie humanistycznych wartości sportu poprzez upowszechnianie zasad fair play utożsamianych z ideą olimpijską, ukazanie piękna sportów lekkoatletycznych /biegi, skok w dal, rzut dyskiem i oszczepem/ poprzez nawiązanie do tradycji greckiej kultury antycznej, wyłonienie liderów sportu szkolnego w lekkoatletyce, promocja talentów plastycznych i teatralnych młodzieży w oparciu o twórczość związaną z tradycją olimpijską, kształtowanie zamiłowania do dokumentacji imprez sportowych, promocja priorytetów i osiągnięć sportowych szkoły, promocja nowych narzędzi edukacyjnych w zakresie wychowania fizycznego oraz walorów zdrowotnych wysiłku na świeżym powietrzu, zagospodarowanie wolnego czasu uczniów.
Uczeń po zakończeniu udziału w programie „ Igrzyska olimpijskie – tradycja i współczesność” zna starożytną tradycję olimpijską i rozumie jej znaczenie dla współczesnego sportu, zna polskich olimpijczyków i potrafi wskazać ich osiągnięcia, rywalizuje w oparciu o zasady fair play. Zna konkurencje starożytne i potrafi w nich uczestniczyć wg reguł antycznych, dostrzega ciągłość tradycji olimpijskiej i różnice pomiędzy igrzyskami starożytnymi i współczesnymi, potrafi wskazać wychowawcze aspekty ruchu olimpijskiego i walory zdrowotne wysiłku na świeżym powietrzu.
Treści realizowane będą w oparciu o posiadany przez szkołę sprzęt sportowy i warunki infrastruktury – bieżnia i boisko trawiaste
Do zajęć potrzebne będą dyski, oszczepy, taśma miernicza, lina do ćwiczeń siłowych, specjalne tarcze do biegu hoplites dromos, znaczniki do biegów, kamptery – drewniane klocki o średnicy 50 cm i wysokości 60 cm, gry planszowe o tematyce olimpijskiej, programu do wektorowej grafiki komputerowej – Inkscape, strona internetowa igrzysk na serwerze: wordpress.com
Metody pracy w trakcie realizacji programu zależą od złożoności ruchu, określonego ćwiczenia i poziomu sprawności ucznia.
Metoda kompleksowa – stosowana przy średnim poziomie sprawności uczniów, scalenie prostych fragmentów ruchu w całe kompleksy ruchowe w ramach określonego ćwiczenia.
Metoda analityczna – stosowana przy niskim poziomie sprawności ruchowej, opanowanie poszczególnych elementów składających się na całość określonego zadania ruchowego, dokonuje się powiązań do wykonania całościowego.
Metoda syntetyczna – pozwala na nauczanie zadania ruchowego w całości, stosowana przy wysokim poziomie sprawności fizycznej uczniów, przyspiesza proces kształcenia nawyku ruchowego.
Metoda mieszana – różny dobór określonych ćwiczeń ruchowych w zależności od poziomu sprawności ruchowej uczniów.
Do przekazywania i zdobywania wiadomości zostaną wykorzystane metody: edukacyjna gra planszowa, audiowizualne, słowne.
Do kształtowania postaw uczniów zostaną zastosowane metody: wpływu osobistego wychowawcy, wpływu sytuacyjnego, wpływu społecznego i metoda kierowania samowychowaniem.
Ewaluacja zostanie przeprowadzona za pomocą ankiety, arkusza zdań niedokończonych oraz obserwacji uczestniczącej. Zebrane informacje zostaną poddane badaniu ilościowemu i jakościowemu. Analiza jakościowa obejmować będzie pytania otwarte w arkuszu zdań niedokończonych oraz wnioski z obserwacji uczestniczącej. Analiza ilościowa będzie dotyczyć pytań zamkniętych ankiety. Subiektywne wypowiedzi, opinie oraz oceny uczestników zajęć będą miały istotne znaczenia ewaluacyjne dla prowadzącego zajęcia.
Spodziewane efekty to:
- Poszerzenie i uatrakcyjnienie oferty edukacyjnej szkoły z wychowania fizycznego o nowe, ciekawe zajęcia, niespotykane w innych szkołach.
- Wykorzystanie idei olimpijskiej, zasad fair play w celach wychowawczych i edukacyjnych, oraz oddziaływanie na uczniów poprzez sport w sferze wartości intelektualnych, etycznych i estetycznych.
- Organizacja innowacyjnych zawodów szkolnych i międzyszkolnych wzorowanych na antycznych igrzyskach olimpijskich
- Pozyskanie funduszy i nowego wyposażenia dla szkoły, polepszenie wizerunku szkoły w lokalnej społeczności.
- Promocja edukacyjnych narzędzi do wychowania fizycznego
Sukcesem w odniesieniu do oczekiwanych efektów będzie:
- Rozbudzenie zainteresowania młodzieży tradycją olimpijską, przejawiające się w aktywnym uczestnictwie uczniów w zajęciach z programu oraz w innych konkursach i zawodach w duchu fair play
- Organizacja wspólnie z młodzieżą szkolnych lub międzyszkolnych zawodów wzorowanych na antycznej tradycji olimpijskiej w formie wolontariatu
- Uzyskanie patronatów od instytucji i organizacji wspierających wychowanie fizyczne i ruch olimpijski min. Polski Komitet Olimpijski